Ing. Pavel Koncoš, slovenský poľnohospodár a politik. Po absolvovaní Vysokej školy poľnohospodárskej v Nitre pracoval v rôznych funkciach v poľnohospodárstve. V roku 1994 a v rokoch 1998-2002 bol ministrom pôdohospodárstva SR. V rokoch 2000-2002 bol predsedom Strany demokratickej ľavice (SDĽ). V parlamentných voľbách v roku 1998 bol zvolený za poslanca Národnej rady Slovenskej republiky za SDĽ. Poslanecký mandát nevykonával, pretože bol menovaný za ministra.
Všetky odvetvia hospodáriace na pôde a od nich závislé, sa ocitli v hlbokej kríze. Je to dôsledok fatálneho nedocenenia vidieka ako priestoru pre výrobu potravín, ochranu prírody a obnovu zdravého životného prostredia, diverzifikáciu výroby a tvorbu nových pracovných príležitostí. Dôsledok dlhodobého zanedbávania rozvojového potenciálu trvalo obnovujúcich sa zdrojov, ktoré poľnohospodárska a lesná pôda poskytujú. Je to aj dôsledok zbabranej privatizácie dodávateľsko-odbytových podnikov, potravinárskeho priemyslu a drevárskeho priemyslu. Príčinou krízy je aj liberálna politika a fetiš pôsobenia voľného trhu, ktorého prejavom bola destabilizácia cien potravín a špekulatívne prvky na trhoch s potravinami. Voľný trh znamenal pre chlebové odvetvie cestu do pekla. Výsledkom je strata potravinovej bezpečnosti štátu, zdevastovaná pôda a vyrabované lesy, na mnohých miestach zdevastovaná krajina.
Situácia v poľnohospodárstve:
Za posledných desať rokov klesla hrubá poľnohospodárska produkcia v cenách roku 2005 o 142 mil. EUR. Znížila sa výmera obrábanej pôdy o 300tis. hektárov, klesla produkcia zemiakov o 60 percent, cukrovej repy o 15 percent, ovocia na polovicu a zeleniny o tretinu. Znížili sa stavy hospodárskych zvierat, osobitne hovädzieho dobytka o 130 tis. kusov, ošípaných o takmer 1 mil. kusov a hydiny o viac ako 2 600 tis. kusov. V spojitosti so stagnáciou alebo len miernym zvýšením úžitkovosti sa trestuhodne znížil objem živočíšnej výroby a snáď ani v jednom ukazovateli, kde bola kvótovaná produkcia, sa kvóty dojednané s európskou komisiou počas predvstupových rokovaní nenapĺňajú a nevyužívajú. Výsledkom katastrofálneho zníženia produkcie živočíšnej výroby je strata potravinovej bezpečnosti krajiny, napr. v produkcii bravčového mäsa, hydinového mäsa, vajec. V podstate u všetkých produktov živočíšnej výroby sa vplyvom rastu spotrebiteľských cien a zhoršovania sociálneho postavenia viacerých skupín obyvateľstva, znížila ich spotreba na obyvateľa a rok, často pod hranicu racionálneho množstva. Takýto stav je vo viacerých odvetviach živočíšnej výroby bez zásadných zmien poľnohospodárskej politiky štátu a európskej únie nezvratný a pre obyvateľov krajiny znamená trvalú závislosť na dovozoch potravín.
Dôkazom je aj rastúce pasívne saldo v zahraničnom obchode s potravinami, ktoré sa v posledných rokoch priblížilo k jednej miliarde EUR, čo je viac ako tretina z celkového maloobchodného obratu s potravinami.
Poľnohospodári prostredníctvom svojich samosprávnych organizácií deklarujú nespokojnosť s výškou dotácií do poľnohospodárstva. Ich nespokojnosť je oprávnená, pretože podpora na hektár využívanej pôdy 257 EUR, je siedma najnižšia v únii, ale napr. v Španielsku a Francúzsku je táto podpora iba o cca 30 EUR vyššia ako na Slovensku. Pravda je aj to, že podiel priamych platieb na príjmoch poľnohospodárov je na Slovensku najvyšší v celej EÚ a dosahuje až 50 %, pričom podiel v celej EÚ je 29 % a podiel v EÚ-12 je 24 %. Svedčí to o nesprávnej politike pri využívaní týchto prostriedkov tak zo strany európskej komisie ako aj zo strany slovenských vlád, ktoré ovplyvňovali vývoj poľnohospodárstva po vstupe do EÚ . Svedčí to aj o nezáujme Európskej únie o poľnohospodársku produkciu stredoeurópskych krajín. Pre zaujímavosť uvádzame, že zdroje použité na podporu poľnohospodárstva v roku 2002 boli vo výške 13 458, 7 mld. SKK, čo bolo približne 446 mil. EUR. V roku 2011 boli celkové výdavky do slovenského poľnohospodárstva spolu vo výške 890,5 mil. EUR, čo znamená že za posledných 10 rokov sa zdvojnásobili, ale pri klesajúcom objeme poľnohospodárskej výroby.
Pre mnohých poľnohospodárov hlavným zdrojom príjmov prestala byť výroba a tržby z predaja výrobkov a zvierat a stali sa nimi dotácie a podporné prostriedky. Reprodukcia výroby sa nezabezpečuje a krajina sa čím ďalej tým viac dostáva do závislosti na dovoze potravín. Môžeme otvorene hovoriť o kríze vo výrobe a o kríze vo výžive obyvateľstva.
Príčiny úpadku poľnohospodárstva:
Ako ďalej v rozvoji slovenského vidieka:
Cieľom je integrovaný rozvoj, ktorý má mobilizovať a organizovať pôvodné zdroje vidieckych oblastí. Vidiek chápeme ako priestor pre využívanie pôdneho bohatstva krajiny, v prepojení s možnosťami jej kultúrnej obnovy, pri trvalom zvyšovaní vzdelanostnej úrovne obyvateľstva, pri využívaní jeho zručností, poznatkov a skúseností i historického kultúrneho bohatstva vidieckych regiónov.
V posledných rokoch sme svedkami nevídanej diferenciácie v rozvoji jednotlivých vidieckych regiónov, mnohé oblasti sa vyľudnili, zmenilo sa národnostné zloženie obyvateľstva, resp. zhoršila sa veková, vzdelanostná a kultúrna úroveň obyvateľstva v problémových oblastiach. Výsledkom je nízka úroveň jestvujúcej výroby, nedbanlivé využívanie prírodných zdrojov, ich zanedbávanie a vysoká nezamestnanosť pri absencii pracovných príležitostí.
Poľnohospodárstvo:
V poľnohospodárstve a výrobe potravín je cieľom obnovenie potravinovej bezpečnosti krajiny, čo znamená:
Situácia v zabezpečovaní poľnohospodárskej výroby je natoľko vážna, že bez zásadných zmien v Spoločnej poľnohospodárskej politike EÚ a štátnej poľnohospodárskej politike Slovenska sa odvetvie nedostane z krízy a Slovensko bude odkázané na dovozy potravín v čoraz väčších objemoch. Bez revitalizácie poľnohospodárstva nie je možné ani udržanie kultúrnej krajiny a zodpovedná ochrana životného prostredia. Zásadné zmeny v Spoločnej poľnohospodárskej politike sa musia prejaviť v obnovení väzby podpôr na objem výroby a tržieb a v značnej miere na podporu zamestnanosti v poľnohospodárstve a udržiavaní vidieka a vidieckeho osídlenia. Zavedenie regulačných prvkov do cenovej politiky musí byť zamerané na stabilizáciu cenovej úrovne a zabránenie destabilizácie farmárskych príjmov. Sme si vedomí, že rozhodujúce opatrenia pre rozvoj a smerovanie poľnohospodárstva sú ovplyvňované predovšetkým Spoločnou poľnohospodárskou politikou EÚ. Každá rozumne konajúca vláda, ktorá si je vedomá dôležitosti vlastného poľnohospodárstva a domácej výroby potravín, musí preto veľmi zodpovedne rokovať s Európskou komisiou pri príprave poľnohospodárskej politiky na každé nové rozpočtové obdobie. Budeme preto veľmi dôrazní pri presadzovaní záujmov slovenských poľnohospodárov pri všetkých rokovaniach s Európskou komisiou. Budeme presadzovať dorovnanie priamych platieb a ich orientáciu na podporu ekonomicky a investične náročných odvetví aspoň vo výške jednej tretiny, podľa potrieb každej členskej krajiny tak, aby sa podporovala konkurenčná schopnosť domácich poľnohospodárov na trhu EÚ i na trhoch tretích krajín.
Každá rozumne konajúca vláda však musí veľmi efektívne využívať aj národné zdroje vlastného štátneho rozpočtu.
Domáce zdroje budeme využívať na prijímanie regulačných opatrení smerujúcich ku stabilizácii farmárskych odbytových cien, na skvalitňovanie sortimentu doma vyrábaných potravín a na podporu zvýšenia potravín slovenského pôvodu v celom obchodnom reťazci.
Podpora vzdelávania a vedy:
V posledných rokoch sa nepriaznivo vyvíjala vzdelanostná i veková štruktúra pracovníkov v priamej poľnohospodárskej praxi, preto:
Ochrana pôdneho fondu:
Ako sme už naznačili, veľmi znepokojujúci je vývoj v starostlivosti o pôdny fond Slovenskej republiky. Najmä v bratislavskom a trnavskom regióne sa nedôslednou ochranou pôdneho fondu nenávratne stratila najúrodnejšia pôda akú Slovensko malo. Pokladáme za nevyhnutné:
Rozvojové programy:
Ďalší rozvoj poľnohospodárstva musí byť nevyhnutne spojený s ochranou životného prostredia a kultivovania krajiny. V rámci medzi rezortnej spolupráce budeme podporovať rozvoj technológií na spracovanie druhotných surovín poľnohospodárstva a lesníctva a biologického odpadu a budeme podporovať rozvoj bez odpadového poľnohospodárstva.
Budeme podporovať rozvoj tzv. modrej ekonomiky a prostredníctvom nej vytváranie nových pracovných príležitostí vo všetkých vidieckych oblastiach Slovenska. (Rozviesť „modrú ekonomiku“ – čakám na preklad knihy Guntera Pauliho do slovenčiny).
Moderné poľnohospodárstvo sa v rámci nástupu precízneho poľnohospodárstva, orientuje na moderné technológie, ktoré vyžadujú kvalifikovanú pracovnú silu. Ani pri obnove rastových tendencií v poľnohospodárskej výrobe nemôžeme predpokladať, že intenzifikácia výroby bude znamenať rast zamestnanosti v tomto odvetví. Naopak, v rámci silnejšieho konkurenčného postavenia slovenských poľnohospodárov a potravinárov je nevyhnutná modernizácia odvetvia a rast produktivity práce ( prepojený s rastom rentability výroby). V záujme dosiahnutia tohto cieľa je dôležité nasmerovať poľnohospodárskych prvovýrobcov na horizontálnu kooperáciu a integráciu pri obstarávaní poľnohospodárskych potrieb a odbyte poľnohospodárskych produktov. V záujme toho podporíme:
Aj v tomto období je časť podnikov ohrozená bankrotmi pre neschopnosť platiť svoje záväzky sociálnym a zdravotným poisťovniam alebo štátu. Pripravíme legislatívnu úpravu, v rámci ktorej bude možné posúdiť celkovú ekonomickú kondíciu takto ohrozených podnikov. Pre zabránenie konkurzov, resp. reštrukturalizácie na úkor veriteľov, vytvoríme legislatívne predpoklady pre vlastnícky vstup štátu a verejnoprávnych inštitúcií do takýchto podnikov s cieľom ich ekonomického ozdravenia napr. aj s rozložením dlžných platieb na dlhšie časové obdobie. Po konsolidácii podnikov umožníme späť odkúpenie podielov štátu pôvodnými vlastníkmi, prípadne novými záujemcami. Tento postup je využívaný vo viacerých krajinách EÚ a je ho možné uplatniť vo všetkých odvetviach hospodárstva.
V zložitej situácii je potravinársky priemysel, pretože po privatizácii mnohé podniky zanikli alebo ich pôvodní vlastníci predali ďalším záujemcom, z radov hlavne finančného kapitálu. V každom prípade sa najväčšie spracovateľské podniky orientujú najmä na dovozy veľmi často nekvalitných surovín, napr. aj jatočných zvierat, na konci doby spotreby, od zahraničných producentov. V tomto smere urobíme opatrenia na posilnenie postavenia a pôsobenia Štátnej veterinárnej a potravinovej správy. Potravinárske podniky sa nesmú správať ako kafiléria Európy. Posilnenie postavenia Štátnej veterinárnej a potravinovej správy a Ústredného kontrolného a skúšobného ústavu poľnohospodárskeho je dôležité v záujme ochrany domácich poľnohospodárov a spracovateľov aj v záujme ochrany pred dovozmi zahraničných výrobkov, ktoré môžeme a musíme vyrobiť doma na vlastnej pôde a vlastnými pracovnými silami.
Vážna situácia v potravinárskom priemysle je najmä v porážkach jatočných zvierat, pretože na Slovensku nie sú dostatočné kapacity ani na porážanie a spracovanie toho, za poslednú dekádu zdecimovaného množstva jatočných zvierat a všetci veľkí chovatelia väčšiu časť svojej produkcie jatočných zvierat predávajú v živom do zahraničia. Z týchto dôvodov je treba, aby štát odkúpil nevyužívané potravinárske podniky a zabezpečil konkurenciu neschopným vlastníkom. V krajinách EÚ-15 každé ministerstvo pôdohospodárstva spravuje niekoľko potravinárskych podnikov, napr. v NSR má každá spolková krajina jeden štátny podnik v každom potravinárskom odvetví.
Ing. Pavel Koncoš